Belastingen
Belastingen | Rekening | Begroting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 140 | 159 | 159 | 159 | 159 | 159 | 159 |
Baten | 5.026 | 5.471 | 5.753 | 6.181 | 6.204 | 6.245 | 6.245 |
Saldo baten en lasten | 4.886 | 5.311 | 5.593 | 6.022 | 6.044 | 6.085 | 6.085 |
Onttrekkingen aan reserves | - | - | - | - | - | - | - |
Toevoegingen aan reserves | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo reserves | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo | 4.886 | 5.311 | 5.593 | 6.022 | 6.044 | 6.085 | 6.085 |
Toelichting
De meerjarig hogere baten in de jaren na 2021 van € 428K worden grotendeels veroorzaakt door incidentele corona effecten opgenomen in 2021:
€ 130 K derving van inkomsten OZB door oninbaarheid a.g.v. Corona
€ 293 K derving van inkomsten toeristenbelasting door lagere bezettingen a.g.v. Corona
OZB
De onroerende zaak belasting op niet-woningen laat een forse toename zien. De waardeontwikkeling WOZ van niet-woningen is groter dan waarmee rekening is gehouden in de begroting 2020. Deze grotere waardeontwikkeling WOZ niet-woningen dan voorzien, heeft een positief effect op de opbrengsten 2021 en volgende jaren.
Voor de begroting 2021 is geen stijging van het tarief toegepast. De onroerende zaakbelasting fluctueert mee met de waardeontwikkeling WOZ. We verwachten dat de toename van de WOZ-waarde woningen (+8%) en niet-woningen (+6%) tegen het gelijkblijvende OZB-tarief leidt tot een toename van de inkomsten. In de algemene uitkering wordt rekening gehouden met een correctie (aftrek) in relatie tot de ontwikkeling van de WOZ-waarde in de gemeente, deze is in de opbrengst algemene uitkering in mindering gebracht. Bij de berekening van de algemene uitkering wordt namelijk rekening gehouden met de belastingcapaciteit van gemeenten. Men gaat er vanuit dat gemeenten inkomsten kunnen genereren door het opleggen van aanslagen OZB waarbij er gerekend wordt met de WOZ-waarden binnen de gemeente. Het Rijk past een korting toe op de algemene uitkering waarbij zij rekening houdt met de WOZ-waarden binnen de gemeente; een hogere WOZ-waarde houdt een hogere korting in op de algemene uitkering.
De WOZ-waarde toename leidt tot een toenemende opbrengst maar gelijktijdig ook tot een toenemende korting op de algemene uitkering. We verwachten dat de toename in de opbrengst, de korting op de algemene uitkering voldoende opvangt.
Index rioolheffing
Het tarief voor de rioolheffing wordt gebaseerd op het in 2018 vastgestelde gemeentelijke rioleringsplan 2018-2022 (GRP). In het GRP is uitgegaan van een jaarlijkse geïndexeerde tariefstijging. Dit betekent dat de tarieven voor de rioolheffing in 2021 stijgen met 1,7%. Aangezien dit een gesloten systeem betreft geeft dit geen begrotingsresultaat.
Afvalstoffenheffing
Het tarief wordt aangepast om te bereiken dat de opbrengst van de afvalstoffenheffing 100% kostendekkend wordt. Dit houdt in dat we de prijzen aanpassen. Dit betekent een verhoging van € 10 per aansluiting naast de toepassing van de gebruikelijke prijsindexatie, in 2021 is dat 1,7%. Aangezien dit een gesloten systeem betreft geeft dit geen begrotingsresultaat.