Aanbiedingsbrief

Nummer 2020/48

Datum raadsvergadering: 12 november 2020
Onderwerp: Programmabegroting 2021 en voortgang van de college-agenda 2018-2022
Portefeuillehouder: Wethouder B. de Reijke
Datum raadsvoorstel: 15 september 2020

Samenvatting

Het eerste beeld bij de kadernota was niet positief. De door de raad d.d. 2 juli 2020 (2020/48) vastgestelde begrotingskaders voor 2021 en de keuzes vanuit het coalitieakkoord, zijn opgenomen in de begroting 2021.

We zijn verheugd u een structureel sluitende begroting 2021 te kunnen presenteren. Enkel de verwachte incidentele coronaeffecten in 2021, welke we ramen op negatief € 847.000, zorgen er voor dat het begrotingsresultaat 2021 een negatief resultaat van € 694.000 laat zien. Het begrotingsjaar 2021 laat, zonder opname van corona effecten, een positief resultaat zien, ook in de jaren daarna.

De meerjarenbegroting is structureel en reëel in evenwicht gebracht waarbij de voorzieningen voor onze inwoners behouden zijn en we de ambities uit het coalitieakkoord, waaronder de grote woningbouwopgave, gaan waarmaken. Deze ambities vanuit het coalitieakkoord zijn uitgewerkt in de collegeagenda. De beoogde acties in de collegeagenda die voor 2021 vermeld staan, hangen nauw samen met de begroting 2021.

Het saldo van de meerjarenraming 2021-2024 laat de volgende ontwikkeling zien:

Saldo begroting en meerjarenraming

Begroting

2021

2022

2023

2024

Saldo begroting en meerjarenraming

-694

516

448

824

Welke uitgangspunten hebben we gehanteerd voor de begroting?

Voor het opstellen van de concept begroting 2021-2024 hebben we de volgende uitgangspunten toegepast:

  • We presenteren een realistische begroting.

  • De begroting is gebaseerd op de kadernota 2021 zoals vastgesteld d.d. 2 juli 2020 en de kennis over ontwikkelingen en verwachtingen per augustus 2020.

  • Mogelijke uitgaven die qua omvang nog niet bekend waren bij vaststelling, maar wel redelijkerwijze te voorzien zijn, zijn opgenomen in de risicoparagraaf.

  • De binnen het coalitieakkoord afgesproken prioriteiten zijn opgenomen.

  • De algemene uitkering is gebaseerd op de meicirculaire 2020.

  • De verwachte groei is in het begrotingsjaar nog beperkt. De impact van deze groei in inwoneraantal is in de algemene uitkering verwerkt, de impact op de overige inkomsten en uitgaven nog iet te voorzien en derhalve niet opgenomen.

  • We streven kostendekkende tarieven op heffingen na.

  • Voor personele inzet is rekening gehouden met een inflatiecorrectie van 2,8%. De inkomsten aan belastingen en heffingen, niet zijnde de OZB, worden geïndexeerd met de prijsindex van 1,7% welke ook is toegepast op de overige uitgaven. Conform de systematiek vorig jaar is het OZB tarief gelijk gebleven, de inkomsten muteren gelijk aan de ontwikkeling van de WOZ-waarden. De tarieven van leges worden geïndexeerd met 2,5%. De inflatiecorrectie op subsidies (2,5%) is deels toegepast. Voor de jaren 2022-2024 is geen inflatiecorrectie toegepast op geraamde inkomsten en uitgaven.

  • Op overige uitgaven is waar mogelijk de nullijn toegepast voor het jaar 2021.

Wat is er aan de hand?

Het eerste beeld bij de kadernota liet geen positief beeld zien. Door een aantal tegenvallers was het sluitend krijgen van de meerjarenbegroting niet eenvoudig. De verhoging van de uitgaven is met name veroorzaakt door:

  • CAO ontwikkelingen

  • Verdeelsleutel Duo+

  • Uitvoering sociaal domein inclusief jeugdzorg

  • Kwaliteitsverbetering gemeentelijke organisatie

Niet alleen Ouder-Amstel, maar ook vele andere gemeenten in het land zijn geconfronteerd met een tegenvallende algemene uitkering en oplopende kosten. Door geldtekort bij een groot aantal gemeenten worden bezuinigingen ingezet en staan voorzieningen zoals zwembaden, bibliotheken, muzieklessen en sportvoorzieningen onder druk.

Corona heeft een negatief effect op de begroting 2021. De exacte omvang van de extra uitgaven, de vermindering van inkomsten en de compensatie vanuit het Rijk, is nog onduidelijk. Indien er geen sprake was van corona zouden we een begroting kunnen aanbieden met een positief resultaat en ook in de jaren erna een positief resultaat kunnen laten zien. We beschouwen de corona effecten als incidenteel waarop we geen invloed kunnen uitoefenen.

Het resultaat vóór verwerking van de effecten van corona is gerealiseerd door een grote terughoudendheid ten aanzien van uitgaven en anderzijds een kleine verhoging van de inkomsten. De meicirculaire zorgde voor een beperkte positieve bijstelling van de inkomsten. De toeristenbelasting is verhoogd waardoor deze verder in lijn is gekomen met het Amsterdamse tarief. Vanuit de organisatie is met behulp van een planeconoom een herstructurering van ruimtelijke projecten voorgesteld waarbij er goed gekeken is naar de verhaalbaarheid en verantwoording van projectkosten middels anterieure overeenkomsten. Dit heeft een structureel positief effect op de begroting. Door toename van de woz-waarden van woningen en niet woningen realiseren we een hogere ozb opbrengst. De hogere woz-waarden zorgen ervoor dat de hogere inkomsten gelijke tred houden met de korting die hiervoor wordt toegepast op de rijksbijdrage. De ozb tarieven zijn ongewijzigd gebleven .

Hiermee is de meerjarenbegroting structureel en reëel in evenwicht gebracht, zijn de voorzieningen voor onze inwoners behouden en gaan we de ambities uit het coalitieakkoord waarmaken.

Vanuit het coalitieakkoord is per onderwerp uitgewerkt welke acties opgepakt zouden moeten worden om de doelstellingen uit het akkoord te bereiken en een inschatting gemaakt van het benodigde budget. Bij de uitwerking is telkens aangegeven onder welk thema in de begroting het onderwerp thuishoort en welke portefeuillehouder hierbij betrokken is. Omdat het coalitieakkoord spreekt van de wens tot een sluitende begroting, moet de (financiële) uitvoerbaarheid van de acties in samenhang bekeken worden met de ruimte in de begroting. Er is daarom een nauw verband tussen de acties op de agenda in 2021 en de begroting 2021. In de voortgang van de collegeagenda 2018-2022 zijn de beoogde acties vanuit het coalitieakkoord in de tijd uitgezet.

Wat gaan we doen?

De gemeente staat voor een ambitieuze opgave. De komende jaren zullen op alle terreinen activiteiten plaatsvinden.

In het coalitieakkoord zijn een aantal speerpunten benoemd waaraan extra aandacht wordt besteed. In 2021 gaan we ons met name richten op onderstaande speerpunten.

SAMENLEVING (Programma 1):

  • Het stimuleren van een gezonde leefstijl waarbij we streven naar het verminderen van roken, overgewicht en psychische klachten, aanbrengen van extra watertappunten.

  • Stimulatie van recreatief gebruik van water, verbeteren van de verbinding met Amsterdam, creatie van een buitensportplek in Duivendrecht.

  • Stimuleren van het gebruik van het cultureel aanbod en deze toegankelijk maken voor een ieder.

  • Aandacht voor mensen met een achterstandspositie en het verkleinen van de armoedeval door uitvoering te geven aan een nieuw minimabeleid waarbij we streven naar maatwerk. We zetten extra in op de wettelijke plicht “Vroeg er op af” en op de uitstroom vanuit de bijstand.

  • We zetten extra in op schuldhulpverlening en gaan een pilot budgetbeheer uitvoeren.

  • De gemeente vindt het belangrijk om in het kader van de WMO een sluitend aanbod aan maatwerkvoorzieningen voor de inwoners te bieden.

  • Er komt een nieuw beleidsplan Jeugd, waarin begrepen jeugdwelzijn, preventief jeugdbeleid en jeugdzorg.

  • Opdrachtverlening voor het ontwikkelen van goede moderne onderwijshuisvesting voor onze basisscholen in combinatie met een sporthal en algemene voorzieningen op het terrein van de Bindelwijk.

RUIMTE (Programma 2):

  • Ook dit jaar zetten we in op de voorbereiding in het voorzien in de maatschappelijke vraag naar flink meer woningen binnen de Metropool Regio Amsterdam.

  • We dragen bij aan de woningbouwopgave door het realiseren van duurzame woningen en bijbehorende voorzieningen op verschillende locaties.

  • Op het ABP worden de plannen uit de visie verwezenlijkt, onder meer door transitie van bestaande gebouwen in een nieuwe woon/werk omgeving.

  • Voor Entrada wordt de stedenbouwkundige visie en plan opgesteld en het inrichtingsplan openbare ruimte.

  • Voor De Nieuwe Kern wordt gewerkt aan de Milieu Effect Rapportage bij de structuurvisie

  • De planvorming van Flexwoningen en participatie daarop.

  • Het IBOR (integraal beleidsplan openbare ruimte) wordt verder geïmplementeerd en betrokken bij alle uitvoeringsprojecten waarbij extra aandacht is voor biodiversiteit, klimaatadaptatie, gezondheid en duurzaamheid.

  • Om een klimaatneutraal 2040 te halen wordt extra geïnvesteerd in een duurzame en circulaire leefomgeving. De gemeente neemt het voortouw door de eigen organisatie en het vastgoed van de gemeente te verduurzamen.

  • Een mobiliteitsplan voor alle soorten vervoer wordt opgesteld.

  • Uitvoering wordt gegeven aan het plan van aanpak implementatie omgevingswet, opstellen van omgevingsvisie en omgevingsplan.

  • De plannen voor ‘t Kampje worden samen met bewoners verder geconcretiseerd. 

  • Om de afvalscheiding te verbeteren wordt er gewerkt aan de invoering van Diftar. Er is een investeringskrediet opgenomen voor de nodige investeringen.

  • Vaststellen van de Regionale Energiestrategie (RES).

  • Vaststellen bestemmingsplan Duivendrechtsevaart (woonboten).

  • Implementatie van de starterslening.

  • Actualisatie van de Welstandsnota.

BESTUUR, DIENSTVERLENING EN VEILIGHEID (Programma 3):

  • Verbeteren van de dienstverlening is een continu proces; aan de hand van de dienstverleningsvisie wordt de dienstverlening naar onze inwoners, bedrijven en instellingen verbetert.

  • Doorontwikkelen gemeentelijke website als dienstverleningskanaal.

  • Inzetten van vernieuwd participatiebeleid in overleg met inwoners en organisaties, mede gekoppeld aan de omgevingsvisie en het communicatieplan.

  • Uitvoering van het veiligheidsbeleidsplan 2019-2022 en het Veiligheidsjaarplan 2019/2020 ter bevordering van een veilige woon-, werk- en leefomgeving

  • Dit jaar zal er een besluit genomen worden om de brandweerkazerne Duivendrecht te moderniseren of te vervangen.

In de voortgang van de college-agenda 2018-2022 zijn de activiteiten opgenomen waaraan we in 2021 uitvoering gaan geven.

Welke argumenten en keuzemogelijkheden zijn er?

In deze begroting wordt invulling gegeven aan het coalitieakkoord en de maatschappelijke opgaven waar de gemeente een verantwoordelijkheid voor draagt. Bij elk van de betreffende onderdelen in de begroting is aangegeven wat de doelstelling is, welke activiteiten we daarvoor willen ondernemen, het benodigde budget hiervoor en met welke indicatoren het resultaat wordt gemeten.

De raad kan vanuit zijn kader stellende rol hierin wijzigingen aanbrengen.

Wat hebben we hiervoor nodig?

In de begroting 2021 zijn voorstellen opgenomen voor de benodigde middelen 2021.

Wie is erbij betrokken en hoe communiceren we?

Gelijk met dit raadsvoorstel wordt de begroting u in pdf aangeboden. De begroting is ook digitaal benaderbaar.

Na vaststelling van de begroting 2021 in de gemeenteraad worden eventuele aanpassingen verwerkt. Inwoners en raad worden hierover via de geëigende kanalen geïnformeerd.

Wat is het vervolg?

Na besluitvorming moet de begroting 2021, in het kader van het provinciale toezicht, voor 15 november 2020 worden verzonden aan de provincie Noord Holland. De belastingverordeningen 2021 worden samen met de vaststelling van de tarieven in een apart raadsvoorstel aangeboden aan de raad ter behandeling in de raadsvergadering van 17 december 2020.

De voortgang van de college-agenda 2018-2022 geeft de planning van de te behandelen onderwerpen vanuit het coalitie akkoord, voor de komende jaren weer. De agenda is een planning en geeft richting, de daadwerkelijke uitvoering kan hiervan afwijken.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf